Przejdź do treści

Informatyka studia I stopnia

Wiedza

Po ukończeniu studiów absolwent:

  • ma wiedzę w zakresie matematyki obejmująca podstawy analizy matematycznej, algebry, matematyki dyskretnej, metod probabilistycznych i statystyki
  • ma wiedzę dotyczącą metod opisu prawidłowości, zjawisk i procesów z wykorzystaniem języka matematyki
  • ma wiedzę dotyczącą prostych modeli statystycznych oraz metod ilościowego opisu prostych zjawisk o charakterze probabilistycznym
  • ma wiedzę na temat podstawowych konstrukcji programistycznych oraz pojęć składni i semantyki języków programowania – ma podstawowa wiedzę w zakresie konstruowania algorytmów,
  • zna podstawowe metody projektowania, analizowania i programowania algorytmów.
  • ma wiedzę na temat podstawowych struktur danych stosowanych w programowaniu i sposobów korzystania z tych struktur
  • zna podstawy arytmetyki zmiennopozycyjnej i analizy błędów w algorytmach numerycznych
  • ma wiedzę w zakresie podstawowych metod obliczeniowych i algorytmów stosowanych do rozwiązywania typowych problemów informatycznych (działania na kopcach, kolejkach i grafach)
  • ma wiedzę na temat zarządzania informacja, w tym dotycząca systemów baz danych, modelowania danych, składowania i wyszukiwania informacji
  • ma wiedzę na temat serwerów WWW oraz metod budowy aplikacji WWW
  • ma wiedzę dotyczącą zasad działania systemów operacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem systemów klasy Unix i Windows -ma wiedzę dotyczącą budowy i funkcjonowania oraz cyklu życia systemów komputerowych
  • ma ogólna wiedzę na temat różnych paradygmatów programowania i języków programowania
  • ma wiedzę na temat technologii sieciowych i zasad bezpieczeństwa sieci

Umiejętności

Po ukończeniu studiów absolwent:

  • potrafi opisać problem, prawidłowości zjawisk i procesów wykorzystując język matematyki, identyfikuje obszar rozwiązań
  • stosuje wiedzę matematyczna do formułowania, analizowania i rozwiązywania związanych z informatyka zadań o średnim poziomie złożoności
  • projektuje, analizuje pod katem poprawności, modeluje oraz programuje algorytmy; wykorzystuje podstawowe techniki algorytmiczne do rozwiązywania typowych problemów
  • posługuje się przyjętymi formatami reprezentacji różnego rodzaju danych stosownie do sytuacji -wykorzystuje poznane techniki do weryfikacji i analizy kosztu czasowego algorytmów iteracyjnych i rekurencyjnych
  • wykorzystuje techniki inżynierii oprogramowania i podstawowe narzędzia wytwarzania oprogramowania -porozumiewa się z wykorzystaniem różnych narzędzi informatycznych
  • tworzy programy w językach niskiego poziomu -definiuje sieci i podsieci i przystosowuje urządzenia do pracy z nimi
  • konfiguruje i administruje wybrany system operacyjny, instaluje potrzebne oprogramowanie
  • pozyskuje informacje z literatury, baz wiedzy, Internetu oraz innych zródeł, integruje je, interpretuje oraz wyciąga wnioski i formułuje opinie

Kompetencje społeczne

Po ukończeniu studiów absolwent:

  • pracuje zespołowo; określa priorytety w projektach mających długofalowy charakter
  • docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób; postępuje etycznie
  • identyfikuje społeczne aspekty wdrażania zdobytej wiedzy i akceptuje wynikającą z tego odpowiedzialność oraz stała konieczność podnoszenia kompetencji zawodowych

Informatyka studia II stopnia

Wiedza

Po ukończeniu studiów absolwent:

  • ma wiedzę w zakresie podstawowych teoretycznych pojęć informatyki
  • zna podstawowe obszary zastosowań informatyki
  • ma szczegółowa wiedzę nt. zasad tworzenia programów w językach niskiego poziomu
  • ma wiedzę dotyczącą metod opisu prawidłowości, zjawisk i procesów z wykorzystaniem języka matematyki i informatyki
  • zna metody weryfikowania semantyki programów ,a także pojęcia poprawności programów oraz techniki i formalizmy dla ich dowodzenia
  • ma wiedzę dotyczącą organizacji zespołu programistów wspieranej pakietami dedykowanymi poszczególnym zadaniom wchodzącym w skład projektu programistycznego
  • ma wiedzę na temat architektury i mechanizmów komunikacyjnych rozproszonych systemów operacyjnych
  • ma poszerzona wiedzę dotycząca prawnych i społecznych aspektów informatyki
  • ma rozszerzona wiedzę w zakresie metod ilościowych
  • ma wiedzę na temat struktur danych i algorytmów służących kompilacji i wykonywaniu skompilowanych programów
  • ma wiedzę na temat podstawowych właściwości wybranego języka wysokiego poziomu
  • ma rozszerzona wiedzę o zarządzaniu wielkimi zbiorami danych oraz pozyskiwaniu z nich wiedzy

Umiejętności

Po ukończeniu studiów absolwent:

  • Posiada umiejętności konstruowania rozumowań matematycznych: dowodzenia twierdzeń, jak i obalania hipotez poprzez konstrukcje i dobór kontrprzykładów.
  • Posiada umiejętności wyrażania treści matematycznych w mowie i na piśmie, w tekstach matematycznych o różnym charakterze.
  • Posiada umiejętność sprawdzania poprawności wnioskowań w budowaniu dowodów formalnych.
  • W zagadnieniach matematycznych dostrzega struktury formalne związane z podstawowymi działami matematyki i rozumie znaczenie ich własności.
  • Swobodnie posługuje się narzędziami analizy, w tym rachunkiem różniczkowym i całkowym (w szczególności całką krzywoliniową i powierzchniową), elementami analizy zespolonej i fourierowskiej.
  • Orientuje się w metodach rozwiązywania klasycznych równań różniczkowych zwyczajnych i cząstkowych, potrafi stosować je w typowych zagadnieniach praktycznych.
  • programuje w języku wysokiego poziomu
  • stosuje wiedzę matematyczna do formułowania, analizowania i rozwiązywania zadań związanych z informatyka
  • stosuje matematyczne metody analizy algorytmów i procesów
  • projektuje algorytmy, analizuje je pod katem poprawności i złożoności

Kompetencje społeczne

Po ukończeniu studiów absolwent:

  • zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia
  • pracuje zespołowo; rozumie konieczność systematycznej pracy w długofalowych projektach
  • potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze, także w językach obcych
  • docenia potrzebę popularnego przedstawiania laikom wybranych osiągnięć informatyki